Téma:
Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Popis a výstupy
Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?
Hlavní město Praha ve spolupráci s jednotlivými MČ se rozhodlo vyžít pro zmapování názoru svých občanů tzv. pocitovou mapu. Pražanům se tak otevřela možnost vyjádřit se k místu, kde žijí, pracují či tráví volný čas. Při využití tohoto nástroje Praha spolupracovala s Národní sítí Zdravých měst ČR (metodický garant) a Univerzitou Palackého v Olomouci (technická platforma pocitové mapy). Inspirací pro celopražské řešení pocitové mapy bylo i zahraničí, mj. sousední Slovensko, které tento participační nástroj již dříve v obdobném formátu využilo.
Pocitová mapa je nástrojem, který lze aplikovat na živých akcích pro veřejnost, ale také online, což se ukázalo být velkou výhodou zejména v období probíhající pandemie. Pro pocitovou mapu se Praha rozhodla mj. pro její uživatelskou přívětivost. Na adrese https://www.pocitovemapy.cz/praha/ byl občanům k dispozici rozcestník jednotlivých městských částí. Zde si vybrali jednu z nich (případně více) a jednoduše „špendlíkem“ označili místo, na které je směrován příslušný dotaz, například kde rádi tráví volný čas, necítí se bezpečně, kde je zanedbané místo a podobně.
Všechny městské části měly v mapě pro své občany k dispozici 8 shodných základních otázek, přičemž dle potřeby tyto otázky mohly MČ ještě doplnit dalšími dotazy dle místních specifik. Jednalo se o v ČR zcela inovativní přístup. Pocitová mapa byla Pražanům k dispozici v období květen – září 2021. V kontextu ČR se jednalo o zcela unikátní řešení tohoto nástroje, a to zejména díky kombinaci celopražských a místních otázek, a díky kampani probíhající po linii hlavního města Prahy a paralelně po linii jednotlivých městských částí. Touto součinnosti hlavního města a městských částí se podařilo získat zpětnou vazbu od více než 6000 občanů, kteří do kampaně zanesli téměř 100 tis svých námětů.
Výstupy pocitové mapy byly předány zejména jednotlivým MČ k využití v rámci jejich dalších rozvojových aktivit. Zároveň byly výstupy předány Institutu plánováni a rozvoje hl.m.Prahy, který je třídil mj. s ohledem na využitelnost námětů pro další organizace působící v Praze (Dopravní podnik, TSK, Policie ad.). Inspiraci pro tento formát pocitové mapy nalezla Praha v zahraničních příkladech - zejména Bratislava, kde byl tento způsob využití pocitovky již dříve pilotně testován. Praha jej přizpůsobila vlastním potřebám a vytvořila tak ukázkový postup, který lze dle zájmu využít i v dalších krajích ČR pro mapování názoru obyvatel.
Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?
Strategický plán hl. města Prahy 2016-2030
Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?
Výstupy pocitové mapy jsou zpracovány do souhrnných zpráv za jednotlivé MČ.
Vše je dostupné zde: https://www.pocitovemapy.cz/praha/
Začátek aktivity:
01.05.2021
Konec aktivity:
31.12.2021
Rozpočet
Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity?
[tis. Kč] 200
Jak byla aktivita financována?
Rozpočet hl. m. Prahy
Detailní rozpis:
200 tis. Kč (náklady pro Univerzitu Palackého v Olomouci na zajištění technické platformy pro hlasování + zpracování výstupů)
Doporučení a inspirace
Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?
<p>Pocitová mapa je vhodný nástroj pro mapování názoru občanů. Lze využít v živém i online formátu. Zároveń je využitelná v různých typech území (malá obec, jednotlivá MČ i region). Zájem občanů o hlasování v mapě je do velké míry ovlivněn inteznitou kampaně, kterou je třeba dobře připravit a realizovat ji po celou dobu, kdy aktivita probíhá (sociální sítě, weby, rádia, místní TV, oslovení partnerů ad.)</p>
Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
Přehledné online řešení. Vhodné mj. v obobí pandemie, kdy bylo setkávání s veřejností komplikované.
Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?
Nutno dobře promyslet formulace a počet otázek v mapě (ideální je do 8 ks, poté už hlasující ztrácí zájem/pozornost).
Média, propagace
Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?
Kampaň využila široké spektrum médií: rozhlas, noviny, TV Praha, sociální sítě ad.
Přehledně jsou informace zpracovány na webu Prahy: https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/zivot_v_praze/zdrava_praha/index.html
K celopražské pocitove také proběhla vysílání TV Zdravá města: https://www.youtube.com/watch?v=UgFwT8fhl04&t=322s
Mapa získala 2 místo v krajském kole soutěže Zlatý erb
Příloha:
Aktéři
Název:
Hl. Město Praha
IČO nebo jiný registrační údaj:
00064581
Adresa:
Mariánské náměstí 2/2, Praha Staré Město, 110 00
Web:
http://www.praha.eu
Další aktéři
Název: Národní síť Zdravých měst ČR
IČO nebo jiný registrační údaj: 61385247
Adresa: Palác YMCA, Na Poříčí 1041 / 12, Praha 1
Web: http://www.nszm.cz
Název: Univerzita palackého v Olomouci, katedra geoinformatiky
IČO nebo jiný registrační údaj: 61989592
Adresa: Křížkovského 511/8, 779 00 Olomouc
Web: https://www.geoinformatics.upol.cz/
Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe
Web
Město a pohyb obsahuje
300 příkladů dobré praxe ze
87 míst v České republice i zahraničí.
ZdravaMesta.cz, T: +420 602 500 639, E: info@zdravamesta.cz
Sledujte Zdravá města, obce, regiony
Podpořeno
Portál byl vytvořen v rámci projektu „Tvorba národní sítě podpory pohybové aktivity“, který je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Partneři a spolupráce